De klassieke manier om de huurders te betrekken is een bewonersvergadering. Het enige dat hiervoor nodig is, is een uitnodiging in de bus bij alle bewoners en een zaaltje in de buurt. Bij echt belangrijke onderwerpen die alle bewoners direct raken, zoals b.v. een renovatie, blijft de bewonersvergadering de beste manier om iedereen te betrekken. Helaas is de opkomst op dit soort bijeenkomsten vaak bedroevend laag. Wat kunt u doen om de opkomst te verhogen?
Stel uw eisen niet te hoog. Als 20 procent van de bewoners komt opdagen, heeft u gemiddeld een hele goede opkomst. Accepteer dat het grootste deel van de mensen nu eenmaal niet warm loopt voor bewonersvergaderingen. Belangrijk is dat u iedereen in de gelegenheid stelt om te komen. Dan hebt u als bewonerscommissie gedaan wat u kunt en wie niet komt opdagen, heeft daar zelf voor gekozen.
Veel bewonerscommissies brengen een nieuwsbrief rond bij alle bewoners. Een nieuwsbrief is een goede manier om de bewoners te informeren en te zorgen dat alle bewoners worden bereikt. Soms wordt in de nieuwsbrief gevraagd of de bewoners willen reageren op een bepaald onderwerp. Het aantal reacties valt soms tegen. Dat betekent echter niet dat de nieuwsbrief niet goed gelezen wordt. Veel mensen vinden het net teveel werk om te reageren.
Hoe kunt u zorgen dat de nieuwsbrief goed wordt gelezen:
Houdt de nieuwsbrief kort; geen lange teksten, alleen de belangrijkste informatie